Alla inlägg under januari 2009

Av Anna - 26 januari 2009 16:26

Det börjar närma sig slutet på denna förkylning men JISSES så trögt det varit. Jag har legat däckad sedan i torsdags och igår var första dagen som jag faktiskt kunde hålla mig vaken hela dagen...vilket kändes som en verklig bedrift, jag lovar.


Något som sporrar mig när jag ska försöka "leva sunt" är att frossa i recept och hela tiden få inspiration. Det får mig alltid på bättre humör. Jag gillar soppor och för ett tag sedan läste jag på en blogg om majssoppa...hm, jag har inte testat men jag tror att jag kommer gilla den, kanske du också vill testa. Här kommer receptet:


Leilas majssoppa...finns på recept.nu 

Ingredienser 2 port

1 burk/340 g majskorn
2 msk olivolja
en nypa gourmetsalt
svartpeppar från kvarn
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 dl lätt-crème fraîche
2 tsk tacokrydda
Quesadillas:
2 stora tortillabröd
200 g mozzarella, helst den fastare typen för pizza
0.5 pkt/40 g luftorkad skinka
0.5 kruka koriander, eller basilika
0.25 mild röd chilifrukt
svartpeppar från kvarn
olivolja till stekning


Gör så här

1. Gör så här:

2. Häll av spadet från majsen och låt den torka på hushållspapper.

3. Blanda majs med olja, salt och peppar.

4. Stek majsen i en het och torr stekpanna tills de börjar poppa lite och fått mörkbrun färg.

5. Häll över majsen i en kastrull och häll på vatten, buljong, crème fraîche och tacokrydda.

6. Koka upp och låt koka cirka 5 minuter, mixa till en slät soppa med stavmixer.

7. Quesadillas –

8. Gör så här:

9. Lägg ut ett av bröden på en skärbräda och varva skivad mozzarella och skinka ovanpå.

10. Hacka örtkryddan och chili, strö över och krydda med svartpeppar.

11. Lägg det andra brödet ovanpå som lock, och se till att det är lite mozzarella på toppen som limmar fast brödet.

12. Dela brödet i "tårtbitar" och stek cirka en minut på varje sida och servera direkt till soppan.

13. Det här är ett vansinnigt gott tillbehör till soppa.

14. Ersätt skinkan mot en het tomatsalsa om du vill ha en vegetarisk variant.


Vad tror ni, låter det gott...vem vet?? Vi får väl testa!! Ha det bra!! // Anna

Av Anna - 21 januari 2009 20:32

Så...det är tredje dagen utan godis och än så länge är det inga problem. Till saken hör att jag har dragit på mig en förkylning så matlusten är väl inte på topp. Surfade runt lite och kollade recept...det ger inspiration, tycker jag! Fann lite härliga smoothies...här kommer recepten:

Smoothie med banan, frukt och bär

Ingredienser
Portioner: 1 person

Hallonsmoothie
2 1/2 dl vaniljyoghurt eller mild naturell youghurt
1/2 banan
1 dl frysta hallon


Blåbärsmoothie
2 1/2 dl vaniljyoghurt eller mild naturell youghurt
1/2 banan
1 dl frysta blåbär

Fruktsmoothie
2 1/2 dl vaniljyoghurt eller mild naturell youghurt
1/2 banan
1 kiwi, persika eller mango (skalade och utan kärna) 


Gör så här
1. Lägg yoghurt, skalad banan och bär eller frukt i en mixer. Mixa till en slät smoothie. Servera genast.

Recepten är hittade på ICA. Gott att ta till om och när sötsuget kommer. Ha det bra!! // Anna

Av Anna - 19 januari 2009 19:52

Mitt första inlägg på denna blogg!! Så vad ska det handla om, tror ni? 


Jo, jag SKA förändra mitt liv, här och nu, idag. Det har jag bestämt mig för!! Så det så…hör ni hur övertygande jag är *ler*.  Jag har gjort stora och små förändringar i mitt liv förrut och en del har funkat bra och en del mindre bra, det är väl så livet brukar se ut för de flesta. Eller hur? 


Vad är det jag vill? Jag vill bli sundare, förhoppningsvis smalare, definitivt friskare och absolut gladare. Vad tror ni om det? Jag ska sätta små mål och ta små steg och till slut har jag nått mitt mål.   


Mitt första mål är en utmaning från flickorna på jobbet…vi ska inte äta godis förrän till påsk. Hm, vojjne, vojjne!! Egentligen är det inget litet mål, i alla fall för mig som är en godisråtta av stora mått men jag måste få bukt med mitt sockerberoende så jag har hoppat på. Just idag är jag taggad och har laddat upp med diverse frukter… 


Japp, det var det. Min debut på denna bloggsida!!! Ha det bra och sköt om er!! // Anna

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards